Egy Uber sofőr szemével

Uber driver

Uber driver

Rating matek

2015. március 26. - cb600f

ice-hockey-583676_1280.jpgA fuvarok végén az utasok pontozhatják a sofőröket (1-5 csillag). Ha mindennel elégedettek, akkor 5 csillagot adnak, egyébként kevesebbet. Jellemzően 5 pontok jönnek és hosszú távon kijön egy átlag. Például én jelenleg 4,94-gyel állok.

Az alacsony átlaggal rendelkező sofőrök kitiltásra kerülnek. Az alacsony átlag pontos definíciója Budapesten nem ismeretes számomra, de az Egyesült Államokban ez állítólag 4,7 pont.

A sofőr nem tudja egyértelműen fuvarhoz kötni az osztályzatokat, mindössze egy átlagos értéket látni az elmúlt 1, 7, 30, 365 napos időszakokra. Ezért az utas nyugodtan lehet őszinte az értékelésével. Számomra ugyanakkor zavaró, hogy nem tudom beazonosítani, hogy melyik fuvarral volt probléma. A pontok alapján nem igazán tudom, hogy min tudnék javítani, csak azt tudom, hogy mennyire voltam jó egy időszakban. Ideje lenne megint kiganézni a kocsit? Hirtelen fékeztem? Áthajtottam egy narancssárgán? Nem voltam elég beszédes? Passz...

Ha már egyszer nem tudhatom, hogy kik pontoztak le, legalább azt szeretném tudni, hogy hányan vontak le pontot.

Itt egy kis kitérővel szeretném bevezetni az értékelés kapcsán azt a fordított gondolkodásmódot, ami például a jégkorong kapusok statiasztikáiban is alkalmazandó. A hoki kapusoknál ugyanis a védési mutató egy százalékos érték, ami jellemzően 90% körül van, minél magasabb, annál jobb. Vegyünk például két kapust, az első 90%-os, a második 92%-os mutatóval rendelkezik. Látszólag alig van különbség a teljesítményükben, mindössze 2%. Ugyanakkor az első 25%-kal több gólt kap ugyanannyi lövésből (nála a lövések 10%-a lesz gól, míg a második kapusnál ez csak 8%), hoppá!

Az Uber átlagnál is hasonló különbségek figyelhetők meg, ha azt keressük, hogy a sofőr hány fuvaronként kap 1 pont levonást. Általános iskolai matekkal könnyen levezethető, hogy ez a következő képlettel számítható ki:

1 / (5 - átlag)

Tehát például az én 4,94-es átlagom azt jelenti, hogy

1 / (5-4,94) = 1 / 0,06 = 16,67

fuvaronként kapok egy 4-es osztályzatot, a többi pedig 5-ös.

A 4,7-es kitiltási korlát pedig azt jelenti, hogy

1 / (5 - 4,7) = 1 / 0,3 = 3,33

fuvaronként van 1 pont levonás.

Íme egy táblázat, hogy ne kelljen sokat számolgatni :)

Sofőr átaga Pontlevonás gyakorisága
4.7 3.33
4.8 5
4.85 6.67
4.9 10
4.91 11.11
4.92 12.5
4.93 14.29
4.94 16.67
4.95 20
4.96 25
4.97 33.33
4.98 50
4.99 100
5

 

Tehát a hoki mintát követve egy 4,90-es sofőr 25%-kal több pont levonást kap, mint a 4,92-es. Az mondjuk kár, hogy az utas ebből már csak annyit lát, hogy 4,9 :))

Ui. a sofőr is osztályozza ám az utast. Sőt, a fuvarok végén ezt kötelező is megtennie, különben nem tud új fuvart fogadni. Az utas egyáltalán nem ismeri az osztályzatát, a pontszámát csak azok sofőrök látják, akik fuvart kapnak tőle. Éppen ezért a sofőröket is szeretném biztatni arra, hogy nyugodtan adjanak alacsonyabb osztályzatot, ha valakire sokat kell várni, vagy nem írja be a célállomást, esetleg szellőztetni kell utána, stb.

A bejegyzés trackback címe:

https://uber-driver.blog.hu/api/trackback/id/tr877302027

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mocskos csapda az Uber szolgáltatói szerződése 2015.04.05. 00:18:38

Így szorítja sarokba a magyar sofőröket az Uber (Mno.hu) Bár általában nem vagyok jó véleménnyel az Mno.hu általános újságírói teljesítményéről, de el kell ismerni, valami nagyon megváltozott, amióta nem a hírhamisító retusőr Élő G...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cb600f 2015.03.26. 16:54:24

@tiborc2008:

Nekem soha nem volt gondom a kifizetésekkel, 15000Ft-os korláttal sem találkoztam. Hetente mindig pontosan jön az elszámolás és az utalás. Igaz, hogy én nem is tilttattam ki magamat ilyen trükközéssel.

Mivel a levél harmadkézből származik (a párjáról beszél az író és egy taxis oldalon jelent meg), ezért a hitelessége számomra nem egyértelmű. Szívesen látnám, ha egy független híroldal is utánanézne a sztorinak.

tiborc2008 2015.03.26. 17:48:21

Köszönöm a választ.
Pont azért kérdeztem, hogy megerősítsd vagy cáfold a dolgot.
Öngyilkos dolog lenne 15 ezres heti korlát, amely átlagos autónál kb. 5-700 km-re üzemanyagra elegendő.
Nincs esetleg valamilyen feltételrendszer, amely szerint valamilyen célra (pl. fedezet, kaució) visszatarthatnak pénzt?

tiborc2008 2015.03.26. 17:50:03

A cikk szerint a trükközés már a csekély kifizetés után volt, így az elvileg nem okozhatta a pénzvisszatartást.

77Gabesz 2015.03.26. 17:56:28

Tuti kamu a linkelt taxis cikknek a 15e-s limitről szóló része. A többi része nagyjából igaz lehet: az iPhonet ugyan vissza kellett adni, de bármilyen okostelóval megy a dolog. Az Uber sem a gyors meggazdagodásról szól, ezt is jól láttatja az író. Ha van szabadidőd és kocsid, akkor becsúszhat egy kis mellékes. Ennyi és nem több.
Ha egyáltalán van némi valóságalapja az irománynak, akkor a sofőrt a rossz pontszám vagy a trükközés miatt rostálhatták ki és most nekiállt feljebb. Kockák fejlesztik és nem nálunk volt először ingyenes hétvége, ezért elég naív dolog volt azt hinni, hogy nem bukik ki, hogy a családtagjaimat fuvarozom az ingyen hétvégén.

cb600f 2015.03.26. 18:02:19

@tiborc2008:

Csak annyit mondhatok, hogy én nem ismerek ilyet és nekem nem tartották vissza egy kifizetésemet sem. Ha vitás esetet ki kell vizsgálni, akkor esetleg elképzelhető ilyen.

Az egész post nekem jobban hasonlít egy taxis vágyálmára, mint a valóságra.

annmbp 2015.03.28. 11:24:31

Ne, célállomás lehagyásáért ne adj kevesebb csillagot nekem!!!!!!!
Ha épp nincs autó, akkor hidd el, hogy semmi kedvem requestenként újrapötyögni a célállomást, hidd el, örülök ha jön végre autó. Meg amúgy is legalább annyit kommunikáljunk, hogy a címet szóban mondom el :D

cb600f 2015.03.29. 06:25:24

@annmbp:

A felsoroltak közül azért többnek is teljesülnie kell nálam a levonásért. :)

A célállomást egyébként elég akkor beírni, amikor már sikerült megrendelni az autót és az úton van. Sőt, még fuvar közben is át/be tudja írni az utas a címet és az rögtön megjelenik a sofőrnél.

diósmetélt 2015.03.29. 22:21:40

Elszámolták magukat az ubernél az ingyenes hétvégével, mert a sofőröknek nem lengettek be semmi pluszt. Rendelés eddig is folyamatosan volt, tehát ebben érdemi változás sofőr oldalról nem volt. Viszont lehetett vinni potyázó első és egyben utolsó utasokat, akik egy ajtót sem tudnak tisztességesen becsapni, és ha netán nem voltak frissen mosakodva sem, akkor hosszú percekig lehetett élvezni aurájukat, merthogy nem voltak csúcsidők sem, így a 3 ezerért egész nagy távokat meg lehetett tenni... Nem is értem, hogy egyes uberes sofőrök miért hagyták ki ezt a rendkívüli hétvégét?

redsea 2015.03.30. 16:38:07

a "csúcsidő" jelentkezik az utas oldali árképzésben?

cb600f 2015.03.30. 17:09:29

@redsea:

Csúcsidőben az applikáció alján megjelenik egy ilyen villám ikon, az jelzi ezt. Tehát már a megrendelés előtt lehet tudni, hogy többe fog kerülni, mint általában.

A jellemző csúcsidős időszakok pénteken, szombaton és vasárnap hajnalban vannak, 0-4 óra között, de egyéb napszakokban is előfordulhat.

Mindig a város azon zónájára/zónáira szokott csúcsidős díjszabás lenni, ahol kevés a sofőr. A sofőrök az applikációban pirossal látják, hogy csúcsidő van valahol, és a plusz pénz reményében odamehetnek.

cb600f 2015.03.30. 17:11:55

@redsea:

Bocs, csak a kérdésre nem válaszoltam pontosan :) Szóval igen, jelentkezik. A csúcsidős díjszabás egy szorzó, ami a csúcsidő mértékétől függ és ennyivel kell felszorozni a normál árakat. Én eddig azt hiszem ilyen 1,3 - 2,5 közötti szorzókat láttam.

redsea 2015.03.30. 22:51:32

@cb600f: köszi, értem. Nap közben ubereztem párat és akkor nem találkoztam vele.

mindent visz 2015.04.01. 02:32:16

Nem nagyon érdemes a csúcsidős zóna felé kocsikázni, pláne ha még messze is van, mert mire odaérsz, valahogy mindig szertefoszlik :( Azért olyan is megesik, hogy mégis sikerül beérned egy ilyen zónába, de aztán kapsz egy rendelést a csúcsidős zónán kívülre! És miért van ez? A takarékos utasok miatt, akik kerek-perec kijelentik, hogy ők bizony ilyenkor a wundercart rendelik, mert nem hajlandók szorzókal emelt díjjal utazni!

Államcsődőr 2015.04.01. 08:53:01

Annak mi értelme, ha az utast lepontozom? Ha becsipog egy alacsony pontszámú utas, és emiatt nem viszem el, az rontja az én százalékomat!? Például esélyem sincs a fantasztikus bónuszokat megkapni ezen a héten, ha az elfogadási arányom 90 % alá megy! Amit egyébként nem is tudok ellenőrizni, mert volt már hogy az összest elfogadtam, de a gép ezt mégsem úgy érzékelte. Talán egyidőben 2 rendelés is beérkezett és emiatt lehetett?

Államcsődőr 2015.04.01. 08:59:08

Én inkább arra lennék kiváncsi, hogy aki lepontoz, az miért teszi? Szöveges üzenetekre nem lehet kényszeríteni, de talán annyit lehetne, hogy ha valaki nem ad 5 csillagot, akkor válasszon 5-10 felsorolt lehetőség közül. Egyszer bökdöste a telót egy külföldi, hogy miért ott viszem, mutattam neki, hogy ezt az útvonalat javasolja a navigáció, hiába van mellettünk egy főútvonal, az nagyon piros, bedugult, ráadásul egy mellékutcába kérte a fuvart, amihez túl kellett menni, át a főúton és csak úgy lehetett bekanyarodni. Az utas lepontoz, a sofőrnek esélye sincs védenie magát, hiszen csak napokkal később látom, ha romlott az átlagom.

mindent visz 2015.04.01. 19:57:14

@diósmetélt: Lehet, hogy olvassák az Ubernél ezt a blogot? Jött e-mail az éjjel, ez a hét bónuszos a sofőröknek!
"Ha legalább 40 Uber utat teljesítesz ezen a héten, akkor 5 000 forintot adunk bónuszként a megkeresett fuvardíjakon túl
- Ha legalább 60 Uber utat teljesítesz ezen a héten, akkor 10 000 forintot adunk bónuszként a megkeresett fuvardíjakon túl
- Ha legalább 80 Uber utat teljesítesz ezen a héten, akkor 17 000 forintot adunk bónuszként a megkeresett fuvardíjakon túl
- Ha legalább 110 Uber utat teljesítesz ezen a héten, akkor 25 000 forintot adunk bónuszként a megkeresett fuvardíjakon túl"

mindent visz 2015.04.09. 07:18:19

Ez a hét is bónuszos!

redsea 2015.04.10. 15:35:34

Érdekes lenne egy olyan összehasonlítás, hogy hogyan viszonyultak egymáshoz az ingyenes hétvégés és egyéb utak hossza.

mindent visz 2015.04.15. 08:19:45

A bónuszos hét a csak főállású sofőröknek kedvez. Tényleg nem értem, miért nem gondolják végig, mielőtt döntéseket hoznak. Kihirdették a bónuszt egy hétre, amiből már 2 nap eltelt, tehát a maradék 5 napra él az ajánlatuk? Én innen üzenem, ki kellene próbálni, hogy mi változna ha minden 30. fuvar után adnának 5 ezer ft bónuszt.
Nem azoknak kellene csak kedvezni, akik egész héten az autójukban rohadnak meg!

megmondomatutit 2015.05.01. 06:37:13

Újabban már 30 fuvar után, és 10 ezer bónuszt adnak!

megmondomatutit 2015.05.01. 12:24:09

Pontosabban. Ha 30 utat teljesítesz, akkor 10 000 forintos, ha 80 utat, akkor 20 000 heti bónuszban is részesülhetsz a szokásos fuvardíjakon túl.

RCseszi 2015.07.11. 08:08:50

Hello. Valaki segítsen nekem légyszíves. Tegnap este hazajöttünk uberrel, tökéletesen meg voltunk elégedve mindennel, de valahogy elcsesztük az értékelés és most két csillag van az értékelésnél. Ezt szeretném módosítani. Hogyan lehetséges, van valakinek ötlete? Köszönöm!

cb600f 2016.01.19. 07:16:35

@RCseszi: Ez a help.uber.com/ oldalon, bejelentkezés után lehetséges, az alábbi pontban: TRIPS / I had an issue with my driver / I gave the wrong rating.
süti beállítások módosítása