A fuvarok végén az utasok pontozhatják a sofőröket (1-5 csillag). Ha mindennel elégedettek, akkor 5 csillagot adnak, egyébként kevesebbet. Jellemzően 5 pontok jönnek és hosszú távon kijön egy átlag. Például én jelenleg 4,94-gyel állok.
Az alacsony átlaggal rendelkező sofőrök kitiltásra kerülnek. Az alacsony átlag pontos definíciója Budapesten nem ismeretes számomra, de az Egyesült Államokban ez állítólag 4,7 pont.
A sofőr nem tudja egyértelműen fuvarhoz kötni az osztályzatokat, mindössze egy átlagos értéket látni az elmúlt 1, 7, 30, 365 napos időszakokra. Ezért az utas nyugodtan lehet őszinte az értékelésével. Számomra ugyanakkor zavaró, hogy nem tudom beazonosítani, hogy melyik fuvarral volt probléma. A pontok alapján nem igazán tudom, hogy min tudnék javítani, csak azt tudom, hogy mennyire voltam jó egy időszakban. Ideje lenne megint kiganézni a kocsit? Hirtelen fékeztem? Áthajtottam egy narancssárgán? Nem voltam elég beszédes? Passz...
Ha már egyszer nem tudhatom, hogy kik pontoztak le, legalább azt szeretném tudni, hogy hányan vontak le pontot.
Itt egy kis kitérővel szeretném bevezetni az értékelés kapcsán azt a fordított gondolkodásmódot, ami például a jégkorong kapusok statiasztikáiban is alkalmazandó. A hoki kapusoknál ugyanis a védési mutató egy százalékos érték, ami jellemzően 90% körül van, minél magasabb, annál jobb. Vegyünk például két kapust, az első 90%-os, a második 92%-os mutatóval rendelkezik. Látszólag alig van különbség a teljesítményükben, mindössze 2%. Ugyanakkor az első 25%-kal több gólt kap ugyanannyi lövésből (nála a lövések 10%-a lesz gól, míg a második kapusnál ez csak 8%), hoppá!
Az Uber átlagnál is hasonló különbségek figyelhetők meg, ha azt keressük, hogy a sofőr hány fuvaronként kap 1 pont levonást. Általános iskolai matekkal könnyen levezethető, hogy ez a következő képlettel számítható ki:
1 / (5 - átlag)
Tehát például az én 4,94-es átlagom azt jelenti, hogy
1 / (5-4,94) = 1 / 0,06 = 16,67
fuvaronként kapok egy 4-es osztályzatot, a többi pedig 5-ös.
A 4,7-es kitiltási korlát pedig azt jelenti, hogy
1 / (5 - 4,7) = 1 / 0,3 = 3,33
fuvaronként van 1 pont levonás.
Íme egy táblázat, hogy ne kelljen sokat számolgatni :)
Sofőr átaga | Pontlevonás gyakorisága |
4.7 | 3.33 |
4.8 | 5 |
4.85 | 6.67 |
4.9 | 10 |
4.91 | 11.11 |
4.92 | 12.5 |
4.93 | 14.29 |
4.94 | 16.67 |
4.95 | 20 |
4.96 | 25 |
4.97 | 33.33 |
4.98 | 50 |
4.99 | 100 |
5 | ∞ |
Tehát a hoki mintát követve egy 4,90-es sofőr 25%-kal több pont levonást kap, mint a 4,92-es. Az mondjuk kár, hogy az utas ebből már csak annyit lát, hogy 4,9 :))
Ui. a sofőr is osztályozza ám az utast. Sőt, a fuvarok végén ezt kötelező is megtennie, különben nem tud új fuvart fogadni. Az utas egyáltalán nem ismeri az osztályzatát, a pontszámát csak azok sofőrök látják, akik fuvart kapnak tőle. Éppen ezért a sofőröket is szeretném biztatni arra, hogy nyugodtan adjanak alacsonyabb osztályzatot, ha valakire sokat kell várni, vagy nem írja be a célállomást, esetleg szellőztetni kell utána, stb.